Ochočení a jak naučit korelu mluvit

Je-li již korela krotká a dostatečně zvyklá na chovatele, můžeme se přesunout k další etapě, a to učení korelu napodobovat slova nebo melodie.  Nejprve bychom si však měli ujasnit několik všeobecných pravidel a náležitostí:

 

 1) záleží především na věku korely - máme-li mládě staré několik týdnů do věku 6 měsíců, máme dost času naučit korelu napodobovat různá slova nebo zvuky. I od 6. měsíce do věku 1 roku je relativně vhodná doba, kdy můžeme s "výukou" začít.

U starších jedinců také není vyloučena schopnost naučit se mluvit, začátky však vyžadují více mnohem trpělivosti a může to déle trvat. Některé korely se v pozdějším věku už mluvit nenaučí.

2) dále záleží na genetické výbavě- vrozené schopnosti pro napodobování. Někteří ptáci ji zkrátka mají lépe rozvinutou, jiní hůře. 

3) existují mezi chovately zažité předsudky,např. že vhodný pro ochočení a mluvení je pouze sameček, neboť samička se nikdy mluvit nenaučí. Není to vždy pravda, záleží na temperamentu daného jedince. Samečci sice mají od přírody schopnost lépe napodobovat určité zvuky, a to za účelem vytvoření dojmu na samičku v období páření. Co se však ochočení týče, mazlivá a šikovná může být i samička, a ze své vlastní zkušenosti mohu říct, že i samičky se dají naučit mluvit, neboť naše Arča to umí. U samiček je spíše potíž v tom, že často po odchovu mláďat tuto schopnost příliš nevyužívají, ne však, že by ji zapomněly. Tedy máte-li samičku pouze jako mazlíka, můžete očekávat, že se mluvit naučí a dokonce jí to vydrží po celý život.

4) chovatel by měl mít spoustu času, aby mohl se svou korelou často mluvit a opakovat jí slova tak, aby se je mohla naučit.  

5) také by však měl korele dopřát nějaký čas, aby vše vstřebala a zbytečně ji nepřetěžoval.

 Tedy toto je pro začátekhttp://www006.estranky.cz/system/editor/fckeditor/editor/images/smiley/msn/regular_smile.gif

 

Dále by výuka měla probíhat ve vhodém prostředí, a to nejlépe v klidné místnosti, avšak kde to papoušek dobře zná, aby se nerozptyloval neznámým okolím. Také je vhodné  pro lepčí koncentraci v této místnosti mírné příšeří, ale ne úplná tma.  

Výuka by měla probíhat v klidu a v  pravidelném režimu i třikrát denně, avšak ne déle než 15 minut, neboť se po této době korela přestává soustředit a také jí to už může být  nepříjemné v důsledku přetížení a únavy. 

 Velmi vhodný je fyzický kontakt s chovatelem - tedy ochočenou korelu vzít z klece na prst, nebo na rameno, nechat ji třeba i chvíli proletět, nebo si pohrát se svojí oblíbenou hračkou a poté, podle její nálady začít s výcvikem. Pokud pták není připravený nebo se nekoncentruje, je vhodné výcvik přerušit nebo ukončit dříve a pokračovat za chvíli nebo až druhý den.

Korelu do ničeho nenuťte násilím, pokuste se, aby výuka probíhala co nejpřirozeněji, aby ptáka bavila, pták se musí cítit dobře a bezpečně. 

 První výsledky by se měly dostavit u velmi mladého ptáčka již od 3. - 4.měsíce věku, kdy si mláďata začínají prozpěvovat a pokud začněte korelátko učit již od věku cca 10 týdnů, pak se může stát, že se pokusí o své první slovo už v tomto věku. Jinak co se mých zkušeností týče, nejvíce se mi korely naučily od věku 6 měsíců do 1roku, ale jak jsem se již zmínila výše, je to velmi individuální. 

 Pokud máte více jedinců, můžete je učit společně, avšak je lepší učit každého zvlášť, nebo naučit nejprve prvního a později druhého s tím, že ten druhý se bude moci uřit i od svého kamaráda.

 Na závěr ještě otázka, jaká slova se korela dobře učí? Korela je velmi inteligentní z malých papoušků, avšak přecijen nemá schopnost napodobovat slova a především jejich výslovnost tak dokonalou jako třeba papoušek žako, je ale mistr v napodobování melodií nebo různých zvuků např. zvuk telefonu, alarmu, ale i třeba štěkání psa. Můžete se jíi však pokusit naučit slova, jaká chcete. Opět z mé zkušenosti korely dobře reagují na slova s měkkými souhláskami (č, š,), ale nemají problém se naučit ani složitější slova, avšak výslovnost je někdy legrační. Můj první korelák se naučil některá trochu i neslušná slova: "Feričku",  "blbečku", "nečum" ale také: "ty taky" a potom je různě kombinoval, takkže později vzešlo spojení: "nečum blbečku" , nebo pokud mu někdo řekl blbečku, Feri odpověděl:"ty taky"  Také se naučil trochu nepříjemné: "ňa ňa ňa" které později velmi rád kombinoval s klepáním zobákem do šuplíku na dně klece. Zpočátku to byla velká legrace, ale když toto provozoval několikkrát denně třeba i hodinu, začalo to člověku trochu drásat nervy. Ferička to však naopak mimořádně bavilo a byl nadšený, jak mu to krásně jde.

Ale určitě se korela nenaučí jen nadávat, můžete ji naučit říkat i pěkná slova, nebo také existovaly případy kdy se korela naučila svoji adresu a odkud pochází pro případ, že by uletěla. 

Ještě se vrátím k Feričkovi, tentokrát už k tomu, co mám již 7.rok (ten předchozí mi bohužel uletěl v r. 2003) i ten umí to "magické slovíčko" a dokázal to naučit Čmudíka, Arinku i Kortíka a ještě další korelky, které už mají přes rok nové pány.  Tedy abych upřesnila, o co vlastně v tuto chvíli jde, tak o to, že se napodobování některých slov nebo zvuků může stát i problematickým a těžko odstranitelným zlozvykem, zvláště, naučí-li se ho všichni jedinci kolem. Mě to tedy nějak nevadí, pouze se snbažím, aby mláďata, která odchováme byla odstavena co nejdříve po osamostatnění a našla nové páníčky, aby také nezačala tato slova opakovat. 

TOPlist
aktualizováno: 02.01.2018 11:00:48